Postupak provoza je carinski postupak koji se koristi kako bi se olakšalo kretanje između dvije tačke jedinstvenog carinskog područja, preko drugog carinskog područja, ili između dva ili više carinskih područja, bez naplate carine ili drugih dažbina, ali pod uslovom da se ispune svi propisani zahtjevi koji se odnose na rokove, osiguranje, carinska obilježja i slično.
Postupkom provoza dozvoljava se kretanje od jednog do drugog mjesta unutar carinskog područja BiH:
- Strane robe (robi koja nije bh. roba), a da ta roba ne podliježe plaćanju uvoznih i drugih dažbina i primjeni mjera trgovinske politike;
- Domaće robe (bh. roba), u slučajevima i pod uslovima utvrđenim provedbenim propisima, a s ciljem sprečavanja da se, u pogledu proizvoda koji su obuhvaćeni izvoznim mjerama ili koji imaju pogodnosti od tih mjera, vrši izbjegavanje ili neopravdano sticanje koristi od takvih mjera.
Više o tranzitu roba na linku: https://www.uino.gov.ba/portal/bs/carine/carinski-postupci/
Pripreme za uvođenje NCTS-a u Bosnu i Hercegovinu Uprava za indirektno oporezivanje BiH započela je 2013. godine u smislu pripreme svih neophodnih propisa, nabavke odgovarajuće opreme i početka razvoja vlastite informatičke aplikacije.
Čitav projekat podržan je od strane EU, kroz Twinning projekat koji finansira EU “Unaprjeđenje kapaciteta Uprave za indirektno/neizravno oporezivanje (UINO) BiH” a finansirao se dijelom iz budžeta UIO, a dijelom iz IPA fodova EU.
NCTS trenutno koriste 36 zemalja (27 zemalja članica Evropske unije, 4 zemlje članice EFTA-e Švicarska, Norveška, Lihtenštajn i Island te Srbija, Sjeverna Makedonija, Turska, Ukrajina i Ujedinjeno kraljevstvo Velika Britanija i Sjeverna Irska), a sve u cilju postepenog ukidanja granične kontrole prema EU-u, što podrazumijeva uštedu vremena i troškova kontrole, administrativne procedure na granici i kod carinjenja, te se ubrzava i pojeftinjuje protok roba i kapitala.
Uprava za indirektno oporezivanje je dana 1.8.2022.godine otpočela sa implementacijom NCTS faza 5 na nacionalnom nivou, odnosno na carinskom području Bosne i Hercegovine. Ovaj sistem omogućava kompletnu razmjenu podataka i provoznih formalnosti u elektronskom obliku, te manje redove kamiona na graničnim prijelazima i u carinskim ispostavama.
NCTS projekat je zamišljen upravo da olakša kretanje robe između zemalja članica Konvencije tako što će ubrzati protok robe preko granice tj. prelazak sa jednog na drugo carinsko područje, gdje će korisnici postupka provoza – vozari, predavati PPI (Prateću provoznu ispravu) sa bar kodom i jedinstvenim brojem MRN (Master referece number) bez dužeg zadržavanja na granici.
Najveća prednost NCTS-a je mogućnost da se koristi elektronska razmjena poruka i podataka umjesto dosadašnje procedure prijavljivanja vozila i robe na svakoj granici. To će omogućiti da jednom podnijeta deklaracija isprati cijeli tok transporta, pri čemu se zna u svakom trenutku gdje se roba nalazi.
Ističemo da je uvođenje NCTS-a na nacionalnom nivou za svaku zemlju potencijalnog kandidata ulaska u EU, prvi test sposobnosti i spremnosti za priključenje u punopravno članstvo u EU i kao takav je veoma bitan da se pravilno implementira na nacionalnom nivou, jer nakon najmanje godinu dana od puštanja u produkciju na nacionalnom nivou, ulazi se u Konvenciju o zajedničkom tranzitu gdje se roba iz BiH šalje u 36 zemalja članica, a što se očekuje u skorijoj budućnosti.
Više informacija na linku: https://www.uino.gov.ba/portal/bs/e-usluge/ncts/
- Uputstvo o provedbi postupka po karnetu TIR (“Službeni glasnik BiH”, broj 2/10)
- Prilog 1 – Popis carinskih ispostava u Bosni i Hercegovini ovlaštenih za provedbu TIR postupka (početak – otvaranje karneta TIR i završetak TIR postupka)
- Prilog 2 – Popis graničnih carinskih ureda u Bosni i Hercegovini (usputnih ulaznih/ tranzitnih/izlaznih) preko kojih se može prevoziti roba po TIR postupku
- Prilog 3 – Obrazac urgencije o nerazduženom karnetu TIR
- Prilog 3 – Obrazac urgencije o nerazduženom karnetu TIR
- Prilog 4 – Obrazac obavijesti o nerazduženom karnetu TIR imaocu karneta TIR iz Bosne i Hercegovine i garantnom udruženju
- Prilog 4 – Obrazac obavijesti o nerazduženom karnetu TIR imaocu karneta TIR iz Bosne i Hercegovine i garantnom udruženju
- Prilog 5 – Obrazac obavijesti o nerazduženom karnetu TIR stranom imaocu karneta TIR
- Prilog 5 – Obrazac obavijesti o nerazduženom karnetu TIR stranom imaocu karneta TIR
- Prilog 6 – Model obrasca za usklađivanje (MRF)
- Prilog 6 – Model obrasca za usklađivanje (MRF)
- Prilog 7 – Obrazac obavještavanja o otkrivanju zloupotreba (FRF)
- Prilog 7 – Obrazac obavještavanja o otkrivanju zloupotreba (FRF)
- Uputstvo o izmjeni Uputstva o provođenju postupka po karnetu TIR (“Službeni glasnik BiH”, broj 82/11)
- Uputstvo o izmjeni Uputstva o provođenju postupka po karnetu TIR („Službeni glasnik BiH“ broj 61/13) (05.08.2013.)
- Uputstvo o izmjeni Uputstva o provođenju postupka po karnetu TIR (“Službeni glasnik BiH”, broj 04/15) (19.01.2015.)
- Uputstvo o izmjeni Uputstva o provođenju postupka po karnetu TIR (“Službeni glasnik BiH”, broj 24/15) (12.03.2015.)
- Uputstvo o izmjenama Uputstva o provođenju postupka po karnet TIR (“Službeni glasnik BiH”, broj 49/16) (06.07.2016.)
- Uputstvo o izmjenama Uputstva o provođenju postupka po karnet TIR (20.04.2022)
Više informacija na linku: https://www.uino.gov.ba/portal/bs/carine/carinski-postupci/
U pripremi..
ZAUSTAVIMO FALSIFIKOVANJE I PIRATERIJU
- Poštovanje prava intelektualne svojine je od ključnog značaja za uvođenje kulture inovacija, koja pospješuje ekonomski razvoj, otvara radna mjesta i povećava prihode
- Ova stranica je namijenjena informisanju javnosti o sistemu zaštite prava intelektualne svojine, oblicima, pojavama i posljedicama povreda ovih prava, te zabrana i ograničenja regulisanih vancarinskim propisima
Odsjek za zaštitu prava intelektualne svojine, zabrane i ograničenja koordinira aktivnosti u UIO po pitanju zaštite intelektualne svojine, te zabrana i ograničenja regulisanih vancarinskim propisima.
Oblast zaštite intelektuane svojine je važan dio primjene Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju sa EU.
Uloga, obim i nadležnost carinskih organa u sprovođenju mjera zaštite intelektuane svojine definisani su sljedećim propisima:
- Odluke o provođenju carinskih mjera zaštite (“Službeni glasnik BiH”, broj 41/12)
- Zahtjev za preduzimanje carinskih mjera za zaštitu prava zbog povrede žiga
- Zahtjev za preduzimanje carinskih mjera za zaštitu prava zbog povrede autorskog ili srodnih prava
- Zahtjev za preduzimanje carinskih mjera za zaštitu prava zbog povrede industrijskog dizajna
- Zahtjev za preduzimanje carinskih mjera za zaštitu prava zbog povrede patenta
- Zahtjev za preduzimanje carinskih mjera za zaštitu prava zbog povrede imena porijekla ili geografske oznake
Prilikom uvoza, izvoza ili tranzita robe, u skladu sa navedenim propisima, štite se prava intelektualne svojine, i to: žig, autorsko i srodna prava, indistrijski dizajn, patent i porijeklo ili geografska oznaka.
Carinski organi su nadležni da, u slučajevima sumnje povrede prava intelektualne svojine, prekinu carinski postupak sve do okončanja postupka kojim se povreda prava utvrđuje.
Više informacija na linku: https://www.uino.gov.ba/portal/bs/carine/intelektualna-svojina/
- Pregled propisa iz oblasti zabrana i ograničenja 2020 (21.07.2020)
- Prilog 3 – Kulturna dobra (21.09.2021.)
- Prilog 4 – Lijekovi i medicinska sredstva
- Prilog 5 – Opojne droge i prekursori
- Prilog 6 – Oružje, vojna oprema i robe posebne namjene
- Prilog 8 – Kratko, kratkocijevno, sportsko i lovačko oružje i municija
- Prilog 9 – Robe dvojne namjene (21.07.2020.)
- Prilog 10 – Zaštita ozonskog omotača
- Prilog 11 – Izvori jonizujućeg zračenje
- Prilog 14 – Konvencija CWC
- Prilog 16 – Prekogranični promet otpada u BiH (21.09.2021.)
- Prilog 17 – Ugrožene vrste divljih životinja i biljaka – CITES (25.03.2019.)
Više informacija na linku: https://www.uino.gov.ba/portal/bs/carine/zabrane-i-ogranicenja/