Поступак провоза је царински поступак који се користи како би се олакшало кретање између двије тачке јединственог царинског подручја, преко другог царинског подручја, или између два или више царинских подручја, без наплате царине или других дажбина, али под условом да се испуне сви прописани захтјеви који се односе на рокове, осигурање, царинска обиљежја и слично.
Поступком провоза дозвољава се кретање од једног до другог мјеста унутар царинског подручја БиХ:
- Стране робе (роби која није бх. роба), а да та роба не подлијеже плаћању увозних и других дажбина и примјени мјера трговинске политике;
- Домаће робе (бх. роба), у случајевима и под условима утврђеним проведбеним прописима, а с циљем спречавања да се, у погледу производа који су обухваћени извозним мјерама или који имају погодности од тих мјера, врши избјегавање или неоправдано стицање користи од таквих мјера.
Више о транзиту роба на линку: https://www.uino.gov.ba/portal/bs/carine/carinski-postupci/
Припреме за увођење НЦТС-а у Босну и Херцеговину Управа за индиректно опорезивање БиХ започела је 2013. године у смислу припреме свих неопходних прописа, набавке одговарајуће опреме и почетка развоја властите информатичке апликације.
Читав пројекат подржан је од стране ЕУ, кроз Тњиннинг пројекат који финансира ЕУ“Унапрјеђење капацитета Управе за индиректно/неизравно опорезивање (УИНО) БиХ”а финансирао се дијелом из буџета УИО, а дијелом из ИПА фодова ЕУ.
НЦТС тренутно користе 36 земаља (27 земаља чланица Европске уније, 4 земље чланице ЕФТА-е Швицарска, Норвешка, Лихтенштајн и Исланд те Србија, Сјеверна Македонија, Турска, Украјина и Уједињено краљевство Велика Британија и Сјеверна Ирска), а све у циљу постепеног укидања граничне контроле према ЕУ-у, што подразумијева уштеду времена и трошкова контроле, административне процедуре на граници и код царињења, те се убрзава и појефтињује проток роба и капитала.
Управа за индиректно опорезивање је дана 1.8.2022.године отпочела са имплементацијом НЦТС фаза 5 на националном нивоу, односно на царинском подручју Босне и Херцеговине. Овај систем омогућава комплетну размјену података и провозних формалности у електронском облику, те мање редове камиона на граничним пријелазима и у царинским испоставама.
НЦТС пројекат је замишљен управо да олакша кретање робе између земаља чланица Конвенције тако што ће убрзати проток робе преко границе тј. прелазак са једног на друго царинско подручје, гђе ће корисници поступка провоза – возари, предавати ППИ (Пратећупровознуисправу) са бар кодом и јединственим бројемМРН(Mастеррефереценумбер) без дужег задржавања на граници.
Највећа предност НЦТС-а је могућност да се користи електронска размјена порука и података умјесто досадашње процедуре пријављивања возила и робе на свакој граници. То ће омогућити да једном поднијета декларација испрати цијели ток транспорта, при чему се зна у сваком тренутку гђе се роба налази.
Истичемо да је увођење НЦТС-а на националном нивоу за сваку земљу потенцијалног кандидата уласка у ЕУ, први тест способности и спремности за прикључење у пуноправно чланство у ЕУ и као такав је веома битан да се правилно имплементира на националном нивоу, јер након најмање годину дана од пуштања у продукцију на националном нивоу, улази се у Конвенцију о заједничком транзиту гђе се роба из БиХ шаље у 36 земаља чланица, а што се очекује у скоријој будућности.
Више информација на линку: https://www.uino.gov.ba/portal/bs/e-usluge/ncts/
- Упутство о проведби поступка по карнету ТИР (“Службени гласник БиХ”, број 2/10)
- Прилог 1 – Попис царинских испостава у Босни и Херцеговини овлаштених за проведбу ТИР поступка (почетак – отварање карнета ТИР и завршетак ТИР поступка)
- Прилог 2 – Попис граничних царинских уреда у Босни и Херцеговини (успутних улазних/ транзитних/излазних) преко којих се може превозити роба по ТИР поступку
- Прилог 3 – Образац ургенције о нераздуженом карнету ТИР
- Прилог 3 – Образац ургенције о нераздуженом карнету ТИР
- Прилог 4 – Образац обавијести о нераздуженом карнету ТИР имаоцу карнета ТИР из Босне и Херцеговине и гарантном удружењу
- Прилог 4 – Образац обавијести о нераздуженом карнету ТИР имаоцу карнета ТИР из Босне и Херцеговине и гарантном удружењу
- Прилог 5 – Образац обавијести о нераздуженом карнету ТИР страном имаоцу карнета ТИР
- Прилог 5 – Образац обавијести о нераздуженом карнету ТИР страном имаоцу карнета ТИР
- Прилог 6 – Модел обрасца за усклађивање (МРФ)
- Прилог 6 – Модел обрасца за усклађивање (МРФ)
- Прилог 7 – Образац обавјештавања о откривању злоупотреба (ФРФ)
- Прилог 7 – Образац обавјештавања о откривању злоупотреба (ФРФ)
- Упутство о измјени Упутства о провођењу поступка по карнету ТИР (“Службени гласник БиХ”, број 82/11)
- Упутство о измјени Упутства о провођењу поступка по карнету ТИР („Службени гласник БиХ“ број 61/13) (05.08.2013.)
- Упутство о измјени Упутства о провођењу поступка по карнету ТИР (“Службени гласник БиХ”, број 04/15) (19.01.2015.)
- Упутство о измјени Упутства о провођењу поступка по карнету ТИР (“Службени гласник БиХ”, број 24/15) (12.03.2015.)
- Упутство о измјенама Упутства о провођењу поступка по карнет ТИР (“Службени гласник БиХ”, број 49/16) (06.07.2016.)
- Упутство о измјенама Упутства о провођењу поступка по карнет ТИР (20.04.2022)
Више информација на линку: https://www.uino.gov.ba/portal/bs/carine/carinski-postupci/
У припреми..
ЗАУСТАВИМО ФАЛСИФИКОВАЊЕ И ПИРАТЕРИЈУ
- Поштовање права интелектуалне својине је од кључног значаја за увођење културе иновација, која поспјешује економски развој, отвара радна мјеста и повећава приходе
- Ова страница је намијењена информисању јавности о систему заштите права интелектуалне својине, облицима, појавама и посљедицама повреда ових права, те забрана и ограничења регулисаних ванцаринским прописима
Одсјек за заштиту права интелектуалне својине, забране и ограничења координира активности у УИО по питању заштите интелектуалне својине, те забрана и ограничења регулисаних ванцаринским прописима.
Област заштите интелектуане својине је важан дио примјене Споразума о стабилизацији и придруживању са ЕУ.
Улога, обим и надлежност царинских органа у спровођењу мјера заштите интелектуане својине дефинисани су сљедећим прописима:
- Одлуке о провођењу царинских мјера заштите (“Службени гласник БиХ”, број 41/12)
- Захтјев за предузимање царинских мјера за заштиту права због повреде жига
- Захтјев за предузимање царинских мјера за заштиту права због повреде ауторског или сродних права
- Захтјев за предузимање царинских мјера за заштиту права због повреде индустријског дизајна
- Захтјев за предузимање царинских мјера за заштиту права због повреде патента
- Захтјев за предузимање царинских мјера за заштиту права због повреде имена поријекла или географске ознаке
Приликом увоза, извоза или транзита робе, у складу са наведеним прописима, штите се права интелектуалне својине, и то: жиг, ауторско и сродна права, индистријски дизајн, патент и поријекло или географска ознака.
Царински органи су надлежни да, у случајевима сумње повреде права интелектуалне својине, прекину царински поступак све до окончања поступка којим се повреда права утврђује.
Више информација на линку: https://www.uino.gov.ba/portal/bs/carine/intelektualna-svojina/
- Преглед прописа из области забрана и ограничења 2020 (21.07.2020)
- Прилог 3 – Културна добра (21.09.2021.)
- Прилог 4 – Лијекови и медицинска средства
- Прилог 5 – Опојне дроге и прекурсори
- Прилог 6 – Оружје, војна опрема и робе посебне намјене
- Прилог 8 – Кратко, краткоцијевно, спортско и ловачко оружје и муниција
- Прилог 9 – Робе двојне намјене (21.07.2020.)
- Прилог 10 – Заштита озонског омотача
- Прилог 11 – Извори јонизујућег зрачење
- Прилог 14 – Конвенција ЦЊЦ
- Прилог 16 – Прекогранични промет отпада у БиХ (21.09.2021.)
- Прилог 17 – Угрожене врсте дивљих животиња и биљака – ЦИТЕС (25.03.2019.)
Више информација на линку: https://www.uino.gov.ba/portal/bs/carine/zabrane-i-ogranicenja/